Difference between revisions of "Blender/C2/Types-of-Windows-Properties-Part-4/Gujarati"

From Script | Spoken-Tutorial
Jump to: navigation, search
Line 9: Line 9:
 
| 00.04
 
| 00.04
  
| બ્લેન્ડર ટ્યુટોરિયલ્સ ની શ્રેણીમાં તમારું સ્વાગત છે.  
+
| Welcome to the series of Blender tutorials.
  
 
|-
 
|-
Line 15: Line 15:
 
| 00.07
 
| 00.07
  
|આ ટ્યુટોરીયલ બ્લેન્ડર 2.59 માં પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડો વિશે છે.
+
|This tutorial is about the properties window in Blender 2.59.
  
 
|-
 
|-
Line 21: Line 21:
 
| 00.15
 
| 00.15
  
|આ ટ્યુટોરીયલને ભાષાંતર કરનાર છે. જ્યોતિ સોલંકી
+
|This script has been contributed by Sneha Deorukhkar and Bhanu Prakash and edited by Monisha Banerjee
  
 
|-
 
|-
Line 27: Line 27:
 
| 00.28
 
| 00.28
  
| આ ટ્યુટોરીયલ જોયા પછી આપણે શીખીશું પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડો શું છે?
+
| After watching this tutorial, we shall learn what is the Properties window;
  
 
|-
 
|-
Line 33: Line 33:
 
| 00.33
 
| 00.33
  
|પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોમાં ''' Material panel''' શું છે. ;
+
|what is the''' Material panel''' in the Properties window;
  
 
|-
 
|-
Line 39: Line 39:
 
| 00.37
 
| 00.37
  
|પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોના  '''Material panel''' ની  વિવિધ સેટિંગ્સ શું છે?
+
|what are the various settings in the '''Material panel''' of the Properties window
  
 
|-
 
|-
Line 45: Line 45:
 
| 00.44
 
| 00.44
  
| હું એવું માનું છુ તમને બ્લેન્ડર ઇન્ટરફેસના મૂળભૂત તત્વો વિષે ખબર છે.  
+
| I assume that you know the basic elements of the Blender interface.
  
 
|-
 
|-
Line 51: Line 51:
 
| 00.49
 
| 00.49
  
|જો નહિ તો અમારા ટ્યુટોરીયલ Basic Description of the Blender Interface નો સંદર્ભ લો.
+
| If not then please refer to our earlier tutorial - Basic Description of the Blender Interface.
  
 
|-
 
|-
Line 57: Line 57:
 
|00.57
 
|00.57
  
| પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડો આપણા સ્ક્રીનની જમણી બાજુ પર સ્થિત છે.
+
| The Properties window is located on the  right hand side  of our screen.
  
 
|-
 
|-
Line 63: Line 63:
 
| 01.03
 
| 01.03
  
|પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોનની  પ્રથમ પેનલ અને તેની સેટિંગ આપણે અગાઉના ટ્યુટોરીયલમાં જોયી હતી.
+
|We have already seen the first panels of the Properties window and their settings in the previous tutorial.
  
 
|-
 
|-
Line 69: Line 69:
 
| 01.10
 
| 01.10
  
|પ્રોપર્ટીઝ વિંડોમાં આગળની  પેનલ જોઈએ.  
+
|Lets see the next panel in the Properties window.
  
 
|-
 
|-
Line 75: Line 75:
 
| 01.14
 
| 01.14
  
|પ્રથમ, આપણે વધુ સારી રીતે જોવા અને સમજવા માટે આપણા પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોનોમાપ બદલવો જ પડશે.
+
|First, we must resize our Properties window for better viewing and understanding.
  
 
|-
 
|-
Line 81: Line 81:
 
| 01.20
 
| 01.20
  
| પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોની ડાબી બાજુની ધારને ડાબું ક્લિક કરો.પકડો અને ડાબી બાજુએ ખેચો.  
+
| Left click the  left edge of the Properties window, hold and drag to the left.
  
 
|-
 
|-
Line 87: Line 87:
 
| 01.28
 
| 01.28
  
|આપણે હવે પ્રોપર્ટીઝ વિંડોમાં વિકલ્પો વધુ સ્પષ્ટ રીતે જોઈ શકીએ છે.
+
|We can see the options in the Properties window more clearly now.
  
 
|-
 
|-
Line 93: Line 93:
 
|01.33
 
|01.33
  
| બ્લેન્ડર વિન્ડોનું માપ કેવી રીતે બદલવું તે જાણવા માટે અમારૂ ટ્યુટોરીયલ How to Change Window Types in Blender ને જુઓ.
+
|To learn how to resize the Blender windows see our tutorial - How to Change Window Types in Blender
  
 
|-
 
|-
Line 99: Line 99:
 
| 01.43
 
| 01.43
  
|પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોની ટોચ હરોળ પર જાઓ
+
| Go to the  top row  of the Properties window.
  
 
|-
 
|-
Line 105: Line 105:
 
| 01.51
 
| 01.51
  
| Left click the '''sphere''' icon at the top row of the Properties window.પ્રોપર્ટીઝ વિન્ડોની ટોચ હરોળ પર  '''sphere''' આઇકોન પર ડાબું  ક્લિક કરો.
+
| Left click the '''sphere''' icon at the top row of the Properties window.
  
 
|-
 
|-
Line 111: Line 111:
 
| 01.58
 
| 01.58
  
|''' Material panel''' છે. અહીં આપણે સક્રિય ઓબ્જેક્ટ માટે મટીરીઅલ  ઉમેરી શકીએ છે.
+
| This is the''' Material panel'''. Here we can add a material to the active object.
  
 
|-
 
|-
Line 117: Line 117:
 
| 02.05
 
| 02.05
  
|મૂળભૂત રીતે સ્ટાન્ડર્ડ મટીરીઅલ ચ્ક્યુબ માં ઉમેરાયું છે.
+
|By default, a standard material is added to the cube.
  
 
|-
 
|-
Line 123: Line 123:
 
| 02.10
 
| 02.10
  
| આ મટીરીયલ'' 'વાદળી'''રંગમાં પ્રકાશિત મટીરીયલ સ્લોટનો એક ભાગ છે.
+
| This material is part of the Material slot highlighted in '''blue'''.
  
 
|-
 
|-
Line 129: Line 129:
 
| 02.15
 
| 02.15
  
|નવા મટીરીયલ સ્લોટને  ઉમેરવા માટે મટીરીયલ  પેનલની  જમણી ટોચના ખૂણા પર  '''plus sign''' પર ડાબું ક્લિક કરો.
+
| Left click the '''plus sign''' at the top right corner of the Material Panel to add a new Material slot.
  
 
|-
 
|-
Line 135: Line 135:
 
| 02.24
 
| 02.24
  
|નવા મટીરીયલ ઉમેરવા માટે ''' new''' પર ડાબું ક્લિક કરો. મૂળભૂત રીતે, બધા નવા મટીરીયલ બેઝિક સેટિંગ્સ સાથે ઉમેરવામાં આવેલ છે.
+
| Left click''' new''' to add a new material. By default, all new materials are added with basic settings.
  
 
|-
 
|-
Line 141: Line 141:
 
| 02.34
 
| 02.34
  
|નવા માટરીઅલ સ્લોટ ને રદ કરવા માટે'''minus sign''' પર ડાબું ક્લિક કરો.
+
| Left click the '''minus sign''' under the plus sign to delete the new material slot.
  
 
|-
 
|-
Line 147: Line 147:
 
| 02.41
 
| 02.41
  
|આપણે આપણા મૂળ મટીરીયલ પર પાછા આવી ગયા.ચાલો આને નવું નામ ''White''' આપીએ.
+
|We are back to our original material. Lets rename it to White
  
 
|-
 
|-
Line 153: Line 153:
 
| 02.46
 
| 02.46
  
|ID નેમ બાર અંદર મટીરીઅલ  સ્લોટ બોક્સ અને પ્રિવ્યુ વચ્ચે '''Material'''પર ડાબું ક્લિક કરો.
+
| Left click '''Material''' in the ID name bar between the Material slot box and the preview window
  
 
|-
 
|-
Line 159: Line 159:
 
| 02.55
 
| 02.55
  
|તમારા કી બોર્ડ પર '''White'''ટાઈપ કરો.અને '''enter''' દબાવો.
+
| Type '''White''' on your keyboard and hit the '''enter''' key.
  
 
|-
 
|-
Line 165: Line 165:
 
| 03.01
 
| 03.01
  
|મટીરીઅલ  અને મટીરીઅલ સ્લોટ નામ બંને 'સફેદમાંબદલાયેલ  ગયેલ છે.
+
|Both the Material and Material slot names have changed to white.
  
 
|-
 
|-
Line 171: Line 171:
 
| 03.06
 
| 03.06
  
|આપણે નવા મટીરીઅલ  સ્લોટ ઉમેર્યા વગર નવા મટીરીઅલ ઉમેરી શકીએ છે.
+
|We can also add a new material without adding a new material slot.
  
 
|-
 
|-
Line 177: Line 177:
 
| 03.12
 
| 03.12
  
|ID નામ બારની જમણી બાજુએ ''plus sign''' પર ડાબું ક્લિક કરો.
+
| Left click the '''plus sign''' to the right of the Material ID name bar.
  
 
|-
 
|-
Line 183: Line 183:
 
|03.18
 
|03.18
  
| મટીરીઅલ સ્લોટમાં એક નવું મટીરીઅલ ઉમેરાયલ છે.તેને નવું નામ''''''red ''' આપો.
+
| A new material is added to the material slot. Rename it to '''red'''. You guessed it.
  
 
|-
 
|-
Line 189: Line 189:
 
| 03.27
 
| 03.27
  
|આપણે મટીરીયલ નો રંગ સફેદ થી બદલીને લાલ  કરવા જઈ રહ્યા છે.
+
| We are going to change the colour of this material from white to red.
  
 
|-
 
|-
Line 195: Line 195:
 
| 03.31
 
| 03.31
  
|પ્રથમ આપણે મટીરીઅલ ID નામ બાર નીચે બટન ની હરોળ જોઈએ.
+
|But first lets take a look at the row of buttons below the Material ID name bar.
  
 
|-
 
|-
Line 201: Line 201:
 
| 03.37
 
| 03.37
  
|''''Surface''' સક્રિય ઑબ્જેક્ટના મટીરીઅલ ને તેની સપાટી તરીકે રેન્ડર કરે છે.
+
| '''Surface''' renders the material of the active object as its surface.
  
 
|-
 
|-
Line 207: Line 207:
 
|03.44
 
|03.44
  
|આ બ્લેન્ડર માં મૂળભૂત રેન્ડર મટીરીઅલ છે.
+
|This is the default render material in Blender.
  
 
|-
 
|-
Line 213: Line 213:
 
|03.48
 
|03.48
  
| '''Wire''' મટીરીઅલ ને તાર તરીકે રેન્ડર કરે છે.ઑબ્જેક્ટના બહુકોણના ફક્ત જાળીદાર ધાર બતાવે છે.
+
| '''Wire''' renders the material as a wired mesh showing only the edges of the object's polygons.
  
 
|-
 
|-
Line 219: Line 219:
 
| 03.55
 
| 03.55
  
|આ એક ઉપયોગી ટુલ છે.જે મોડેલીંગ અને રેન્ડરીંગ કરતી એખતે સમય બચાવે છે.
+
|This is a useful tool that saves time on modeling and rendering.
  
 
|-
 
|-
Line 225: Line 225:
 
| 04.00
 
| 04.00
  
|આપણે બ્લેન્ડર માં મોડેલીંગ વિશે  વિગતવાર, વાયર્ડ જાળીદાર, ધાર અને બહુકોણ વિશે  વધુ આધુનિક ટ્યુટોરિયલ્સ શીખીશું.
+
|We will learn about wired mesh, edges and polygons in detail in more advanced tutorials about modeling in blender.
 +
 
 
|-
 
|-
  
 
| 04.09
 
| 04.09
  
|'' Volume''' મટીરીઅલના સક્રિય ઑબ્જેક્ટને  સમગ્ર વોલ્યુમ તરીકે રેન્ડર કરે છે.
+
|''' Volume''' renders the material as the entire volume of the active object.
  
 
|-
 
|-
Line 236: Line 237:
 
| 04.15
 
| 04.15
  
|મટીરીઅલ  સેટિંગ્સ સરફેસ અને વાયર માટે અલગ  છે
+
|The material settings are different from those for surface and wire.
  
 
|-
 
|-
Line 242: Line 243:
 
| 04.20
 
| 04.20
  
|આપણે આ સેટિંગ્સને વિગતવારથી પછીના ટ્યુટોરિયલ્સ માં જોશું જયારે આપણે  માં વોલ્યુંમ મટીરીઅલ ઉપયોગ કરીશું.
+
| We will see these settings in detail when we use Volume Material in later tutorials.
  
 
|-
 
|-
Line 248: Line 249:
 
| 04.26
 
| 04.26
  
| '''Halo''' મટીરીઅલને સક્રિય ઓબ્જેક્ટના આજુ બાજુ  હેલો કણોના રૂપમાં રેન્ડર કરે છે.
+
| '''Halo''' renders the material as halo particles around the active object.
  
 
|-
 
|-
Line 254: Line 255:
 
| 04.32
 
| 04.32
  
|ફરીથી, મટીરીઅલ સેટિંગ્સ બદલાઈ ગયેલ છે.
+
|Again, the material settings have changed.
  
 
|-
 
|-
Line 260: Line 261:
 
| 04.36
 
| 04.36
  
|આપણે આ સેટિંગ્સને વિગતવારથી પછીના ટ્યુટોરિયલ્સ માં જોશું જયારે આપણે  હેલો મટીરીઅલને  ઉપયોગ કરીશું
+
|We will see these settings in detail when we use Halo Material in later tutorials.
  
 
|-
 
|-
Line 266: Line 267:
 
| 04.42
 
| 04.42
  
|નોંધ લો આમાં થી કોઈપણ  વિકલ્પો  3D વ્યુમાં  દેખાતા નથી.
+
|Notice that none of these options are visible in the 3D view.
  
 
|-
 
|-
Line 272: Line 273:
 
| 04.47
 
| 04.47
  
|કારણ કે આ માત્ર રેન્ડર ડિસ્પ્લેમાં  જોઈ શકાય છે.
+
|That is because these can only be viewed in the Render Display.
  
 
|-
 
|-
Line 278: Line 279:
 
| 04.52
 
| 04.52
  
|રેન્ડર ડિસ્પ્લે શીખવા માટે Types of windows Properties part 1 ને જુઓ
+
| To learn about render display see the tutorial Types of windows Properties part 1
  
 
|-
 
|-
Line 284: Line 285:
 
| 05.02
 
| 05.02
  
|'''Surface''' પર પાછા જાઓ. આપણે સર્ફેસ મટીરીઅલ માટે સેટિંગ જોશું.
+
| Go back to '''Surface'''. We will see the settings for the Surface material
  
 
|-
 
|-
Line 290: Line 291:
 
| 05.05
 
| 05.05
  
|નીચે પ્રિવ્યુ વિન્ડો છે.જે રેન્ડરડ મટીરીઅલ ના પ્રિવ્યુ બતાવે છે.  
+
| Below is the  preview window that shows a preview of the rendered material.
  
 
|-
 
|-
Line 296: Line 297:
 
| 05.17
 
| 05.17
  
|જમણી બાજુએ બટનના કૉલમ છે જે વિવિધ પ્રિવ્યુ વિકલ્પો માટે છે.
+
|To the right is a '''column of buttons''' for different preview options.
  
 
|-
 
|-
Line 332: Line 333:
 
| 05.34
 
| 05.34
  
| અને ''' Sky'''. હવે ચાલો આપણા મટીરીઅલ નો રંગ લાલ થી બદલીને સફેદ કરીએ.
+
| And''' Sky'''. Now lets change the colour of our material from white to red.
  
 
|-
 
|-
Line 338: Line 339:
 
| 05.42
 
| 05.42
  
| '''Diffuse''' પર જાઓ.સફેદ બાર પર ક્લિક કરો જે ડીફયુસ ના નીચે છે.
+
| Go to '''Diffuse'''. left click the''' white bar''' under diffuse
  
 
|-
 
|-
Line 344: Line 345:
 
| 05.49
 
| 05.49
  
| કલર મેનુ દ્રશ્યમાન છે.આપણે આ મેનુ માંથી કોઇપણ રંગ પસંદ કરી શકીયે છે.હું લાલ પસંદ કરું છુ.
+
| A colour menu appears. We can choose any colour we want from this menu. I am choosing red.
  
 
|-
 
|-
Line 350: Line 351:
 
| 05.59
 
| 05.59
  
|સફેદ ડોટપર  ક્લિક કરો અને પકડી રાખી તેને રંગ વર્તુળ મધ્યમાં પકડી રાખો.
+
| Left click and hold the white dot in the centre of the colour circle.
  
 
|-
 
|-
Line 356: Line 357:
 
| 06.05
 
| 06.05
  
|વર્તુળના લાલ વિસ્તાર તરફ તમારા માઉસને  ખેંચો.
+
|Drag your mouse towards the red zone of the circle.
  
 
|-
 
|-
Line 362: Line 363:
 
| 06.11
 
| 06.11
  
|મટીરીઅલ પેનલ માં 3D વ્યુ અને પ્રિવ્યુ વિન્ડોમાં ક્યુબનો રંગ સફેદથી બદલીને  લાલ થયો છે.
+
| The colour of the cube changes from white to red in the 3D view and the preview window in the Material panel.
  
 
|-
 
|-
Line 368: Line 369:
 
| 06.22
 
| 06.22
  
| અન્ય પદ્ધતિ છે - ડીફયુસ ના નીચે લાલ બાર ને ડાબું ક્લિક કરો.
+
| Another method is - left click the  red bar under diffuse again.
  
 
|-
 
|-
Line 374: Line 375:
 
| 06.28
 
| 06.28
  
|તમે રંગ વર્તુળ નીચે''' R G અને  B''' એવા ત્રણ નામવાળા બાર જોઈ શકો છો.
+
| Do you see the three bars named''' R G and B''' below the colour circle?
  
 
|-
 
|-
Line 380: Line 381:
 
| 06.35
 
| 06.35
  
|''' R.'''પર ડાબું ક્લિક કરો તમારા કી બોર્ડ પર  '''1''' ટાઈપ કરો અને ''enter''' દબાવો.
+
| Left click''' R.''' Type '''1''' on your keyboard and hit the '''enter''' key
  
 
|-
 
|-
Line 386: Line 387:
 
| 06.43
 
| 06.43
  
| ''' G.'''પર ડાબું ક્લિક કરો તમારા કી બોર્ડ પર  '''0''' ટાઈપ કરો અને ''enter''' દબાવો.
+
| Left click''' G'''. Type''' 0''' on your keyboard and hit the''' enter''' key
  
 
|-
 
|-
Line 392: Line 393:
 
| 06.52
 
| 06.52
  
| ''' B.'''પર ડાબું ક્લિક કરો તમારા કી બોર્ડ પર  '''0''' ટાઈપ કરો અને ''enter''' દબાવો. હવે ક્યુબ રંગ સંપૂર્ણ લાલ છે
+
| Left click '''B''',. Type '''0''' on your keyboard and hit the '''enter''' key. Now cube colour is a perfect red
  
 
|-
 
|-
Line 398: Line 399:
 
| 07.05
 
| 07.05
  
|તેજ રીતે '''specular''' નીચે સફેદ બાર પર ડાબું ક્લિક કરો. કલર મેનુમાંથી કોઈ પણ રંગ પસંદ કરો.
+
| Similarly, left click the white bar under '''specular'''. Select any colour in the '''colour menu''' .
  
 
|-
 
|-
Line 404: Line 405:
 
| 07.14
 
| 07.14
  
|હું લીલો પસંદ કરું છું.
+
| I am selecting green.
  
 
|-
 
|-
Line 410: Line 411:
 
| 07.17
 
| 07.17
  
|તો જુઓ ક્યુબની ચમક સફેદથી બદલાઈ ને ઝાંખો  લીલો બન્યો છે.
+
| So look the shine on the cube has changed from white to light green.
  
 
|-
 
|-
Line 416: Line 417:
 
| 07.22
 
| 07.22
  
|હવે શું જો હું ફરીથી સફેદ મટીરીઅલ વાપરવા માંગતી હોય ? હું કેવી રીતે તે પાછું મેળવી શકું?
+
|Now what if I want to use the white material again? How do I get it back?
  
 
|-
 
|-
Line 422: Line 423:
 
| 07.29
 
| 07.29
  
|મટીરીઅલ ID નેમ બાર પર જાઓ.અહી નેમ બારની ડાબી બાજુએ અન્ય સ્પેર આઇકોન છે.  
+
| Go to the''' Material ID name bar'''. Here is a another sphere icon to the left of the name bar.
  
 
|-
 
|-
Line 428: Line 429:
 
| 07.37
 
| 07.37
  
|સ્પેર આઇકોનપર ડાબું ક્લિક કરો.આ મટીરીઅલ મેનુ છે.
+
| Left click the '''sphere icon'''. This is the''' Material menu'''.
  
 
|-
 
|-
Line 434: Line 435:
 
| 07.43
 
| 07.43
  
| સીનમાં  ઉપયોગી બધા મટીરીઅલ અહીં યાદી થયેલ છે.હમણાં ફક્ત બે જ  મટીરીઅલ અહી દ્રશ્યમાન છે.'''Red અને  White'''  
+
| All materials used in the scene are listed here. Right now only two materials are displayed here - '''Red and White'''.
  
 
|-
 
|-
Line 440: Line 441:
 
| 07.53
 
| 07.53
  
| Left click '''White'''પર ફરીથી ડાબું ક્લિક કરો.ક્યુબ લાલ થી સફેદ માં બદલાઈ ગયેલ છે.
+
| Left click '''White'''. Once again, the cube has changed from red to white.
  
 
|-
 
|-
Line 446: Line 447:
 
| 08.00
 
| 08.00
  
| Below both '''Diffuse''' અને  '''specular'''બને નીચે '''Intensity'''બાર છે.
+
| Below both '''Diffuse''' and '''specular''' are the Intensity bars.
  
 
|-
 
|-
Line 452: Line 453:
 
| 08.05
 
| 08.05
  
|મૂળભૂત રીતે ઇન્ટેન્સીટી ડીફયુસ માટે '' 0.8''છે અને સ્પેક્યુલ્ર માટે '''0.5'''છે.
+
|By default, intensity is''' 0.8''' for Diffuse and '''0.5''' for Specular.
  
 
|-
 
|-
Line 458: Line 459:
 
| 08.15
 
| 08.15
  
|આ ફીનીશ મટીરીઅલના પ્રકાર અનુસાર બદલી શકાય છે.
+
| These can be changed as per the type of material finish required.
  
 
|-
 
|-
Line 464: Line 465:
 
| 08.21
 
| 08.21
  
|મેટ ફીનીશ નો અર્થ ડીફયુસ અને સ્પેક્યુલ્ર બને માટે ઓછી ઇન્ટેન્સીટી.
+
| A Matt finish means less intensity of both Diffuse and specular.
 
+
  
 
|-
 
|-
Line 471: Line 471:
 
| 08.27
 
| 08.27
  
| ઉદાહરણ તરીકે, કુદરતી લાકડાના મટીરીઅલમાં મેટ ફીનીશ હશે.
+
| For example, a natural wood material will have a Matt finish.
  
 
|-
 
|-
Line 477: Line 477:
 
| 08.33
 
| 08.33
  
|ગ્લોસી ફીનીશ નો અર્થ ડીફયુસ અને સ્પેક્યુલ્ર બને માટે વધુ  ઇન્ટેન્સીટી.
+
|A Glossy finish means more intensity of Diffuse and specular.
 
+
  
 
|-
 
|-
Line 484: Line 483:
 
| 08.39
 
| 08.39
  
| ઉદાહરણ તરીકે,કાર પેઇન્ટ મટીરીઅલ ગ્લોસી ફીનીશ હશે
+
| For example, a car paint material will have a Glossy finish
  
 
|-
 
|-
Line 490: Line 489:
 
| 08.46
 
| 08.46
  
|'બ્લેન્ડર માં ડિફ્યુઝ માટે ' 'લેમ્બર્ટ''' મૂળભૂત શેડર  છે.
+
|''' Lambert''' is the default shader for Diffuse in Blender.
  
 
|-
 
|-
Line 496: Line 495:
 
| 08.52
 
| 08.52
  
| Left click '''Lambert'''પર ડાબું ક્લિક કરો આ મેનુ માં ડીફયુસ શેડર છે.
+
| Left click '''Lambert'''. This is the Diffuse shader menu.
  
 
|-
 
|-
Line 502: Line 501:
 
| 08.57
 
| 08.57
  
| અહીં આપણે આપણા જરૂરી શેડર  જેવા કે '''Fresnel, Minnaert, Toon, Oren-Nayar અને  Lambert''' પસંદ કરી શકિયે છે.
+
| Here we can choose our required shader like '''Fresnel, Minnaert, Toon, Oren-Nayar and Lambert'''.
  
 
|-
 
|-
Line 508: Line 507:
 
| 09.08
 
| 09.08
  
|ઇન્ટેન્સીટી જેમ વિવિધ મટીરીઅલ માટે શેડર પણ અલગ હોય છે.ઉદહર તરીકે ગ્લાસ મટીરીઅલ Fresnel શેડરનો ઉપયોગ કરશે.
+
|Like Intensity, shaders are also different for different types of materials. For example, a glass material will use the Fresnel shader.
  
 
|-
 
|-

Revision as of 16:31, 28 June 2013

Visual Cue Narration
00.04 Welcome to the series of Blender tutorials.
00.07 This tutorial is about the properties window in Blender 2.59.
00.15 This script has been contributed by Sneha Deorukhkar and Bhanu Prakash and edited by Monisha Banerjee
00.28 After watching this tutorial, we shall learn what is the Properties window;
00.33 what is the Material panel in the Properties window;
00.37 what are the various settings in the Material panel of the Properties window
00.44 I assume that you know the basic elements of the Blender interface.
00.49 If not then please refer to our earlier tutorial - Basic Description of the Blender Interface.
00.57 The Properties window is located on the right hand side of our screen.
01.03 We have already seen the first panels of the Properties window and their settings in the previous tutorial.
01.10 Lets see the next panel in the Properties window.
01.14 First, we must resize our Properties window for better viewing and understanding.
01.20 Left click the left edge of the Properties window, hold and drag to the left.
01.28 We can see the options in the Properties window more clearly now.
01.33 To learn how to resize the Blender windows see our tutorial - How to Change Window Types in Blender
01.43 Go to the top row of the Properties window.
01.51 Left click the sphere icon at the top row of the Properties window.
01.58 This is the Material panel. Here we can add a material to the active object.
02.05 By default, a standard material is added to the cube.
02.10 This material is part of the Material slot highlighted in blue.
02.15 Left click the plus sign at the top right corner of the Material Panel to add a new Material slot.
02.24 Left click new to add a new material. By default, all new materials are added with basic settings.
02.34 Left click the minus sign under the plus sign to delete the new material slot.
02.41 We are back to our original material. Lets rename it to White
02.46 Left click Material in the ID name bar between the Material slot box and the preview window
02.55 Type White on your keyboard and hit the enter key.
03.01 Both the Material and Material slot names have changed to white.
03.06 We can also add a new material without adding a new material slot.
03.12 Left click the plus sign to the right of the Material ID name bar.
03.18 A new material is added to the material slot. Rename it to red. You guessed it.
03.27 We are going to change the colour of this material from white to red.
03.31 But first lets take a look at the row of buttons below the Material ID name bar.
03.37 Surface renders the material of the active object as its surface.
03.44 This is the default render material in Blender.
03.48 Wire renders the material as a wired mesh showing only the edges of the object's polygons.
03.55 This is a useful tool that saves time on modeling and rendering.
04.00 We will learn about wired mesh, edges and polygons in detail in more advanced tutorials about modeling in blender.
04.09 Volume renders the material as the entire volume of the active object.
04.15 The material settings are different from those for surface and wire.
04.20 We will see these settings in detail when we use Volume Material in later tutorials.
04.26 Halo renders the material as halo particles around the active object.
04.32 Again, the material settings have changed.
04.36 We will see these settings in detail when we use Halo Material in later tutorials.
04.42 Notice that none of these options are visible in the 3D view.
04.47 That is because these can only be viewed in the Render Display.
04.52 To learn about render display see the tutorial Types of windows Properties part 1
05.02 Go back to Surface. We will see the settings for the Surface material
05.05 Below is the preview window that shows a preview of the rendered material.
05.17 To the right is a column of buttons for different preview options.
05.22 Plane
05.24 Sphere
05.26 Cube
05.29 Monkey
05.32 Hair
05.34 And Sky. Now lets change the colour of our material from white to red.
05.42 Go to Diffuse. left click the white bar under diffuse
05.49 A colour menu appears. We can choose any colour we want from this menu. I am choosing red.
05.59 Left click and hold the white dot in the centre of the colour circle.
06.05 Drag your mouse towards the red zone of the circle.
06.11 The colour of the cube changes from white to red in the 3D view and the preview window in the Material panel.
06.22 Another method is - left click the red bar under diffuse again.
06.28 Do you see the three bars named R G and B below the colour circle?
06.35 Left click R. Type 1 on your keyboard and hit the enter key
06.43 Left click G. Type 0 on your keyboard and hit the enter key
06.52 Left click B,. Type 0 on your keyboard and hit the enter key. Now cube colour is a perfect red
07.05 Similarly, left click the white bar under specular. Select any colour in the colour menu .
07.14 I am selecting green.
07.17 So look the shine on the cube has changed from white to light green.
07.22 Now what if I want to use the white material again? How do I get it back?
07.29 Go to the Material ID name bar. Here is a another sphere icon to the left of the name bar.
07.37 Left click the sphere icon. This is the Material menu.
07.43 All materials used in the scene are listed here. Right now only two materials are displayed here - Red and White.
07.53 Left click White. Once again, the cube has changed from red to white.
08.00 Below both Diffuse and specular are the Intensity bars.
08.05 By default, intensity is 0.8 for Diffuse and 0.5 for Specular.
08.15 These can be changed as per the type of material finish required.
08.21 A Matt finish means less intensity of both Diffuse and specular.
08.27 For example, a natural wood material will have a Matt finish.
08.33 A Glossy finish means more intensity of Diffuse and specular.
08.39 For example, a car paint material will have a Glossy finish
08.46 Lambert is the default shader for Diffuse in Blender.
08.52 Left click Lambert. This is the Diffuse shader menu.
08.57 Here we can choose our required shader like Fresnel, Minnaert, Toon, Oren-Nayar and Lambert.
09.08 Like Intensity, shaders are also different for different types of materials. For example, a glass material will use the Fresnel shader.
09.19 Similarly, Cooktorr is the default shader for specular in Blender.
09.25 Left click Cooktorr. This is the Specular Shader menu.
09.32 Blinn and phong are the most common specular shaders used for 90% of materials.
09.40 Hardness determines the spread of specularity or shininess of the object.
09.48 Left click Hardness 50. Type 100 on your keyboard and hit the enter key.
09.57 The specular area is reduced to a small circle on the preview sphere.
10.04 Again Left click Hardness 100. Type 10 on your keyboard and hit the enter key.
10.13 Now the specular area becomes larger and spreads over the preview sphere.
10.20 So these are the basic settings of the Material panel.
10.25 Rest of the settings will be covered in later tutorials.
10.29 Now you can go ahead and create a new file;
10.33 add a new material to the cube and change its colour and name to Blue.
10.39 This Tutorial is created by Project Oscar and supported by the National Mission on Education through ICT.
10.48 More information on the same is available at the following links oscar.iitb.ac.in, and spoken-tutorial.org/NMEICT-Intro.
11.08 The Spoken Tutorial Project
10.11 Conducts workshops using spoken tutorials.
11.14 Alsogives certificates to those who pass an online test.
11.19 For more details, please contact us contact@spoken-tutorial.org.
11.25 Thank you for joining us
11.27 and this is Monisha from IIT Bombay signing off.

Contributors and Content Editors

Jyotisolanki, Krupali, Ranjana