Difference between revisions of "KTurtle/C3/Programming-Concepts/Gujarati"

From Script | Spoken-Tutorial
Jump to: navigation, search
(Created page with '{|border =1 !Visual Cue !Narration |- ||00.01 ||Hello Everybody. |- ||00.03 ||Welcome to this tutorial on '''Programming concepts''' in '''KTurtle'''. |- ||00.08 ||In this t…')
 
Line 4: Line 4:
 
|-
 
|-
 
||00.01
 
||00.01
||Hello Everybody.  
+
||હેલો.  
 
    
 
    
 
|-
 
|-
 
||00.03
 
||00.03
||Welcome to this tutorial on '''Programming concepts''' in '''KTurtle'''.
+
||'''KTurtle''''' માં '''Programming concepts''' પરના આ ટ્યુટોરીયલમાં તમારું સ્વાગત છે.
  
 
|-
 
|-
 
||00.08
 
||00.08
||In this tutorial, we will learn how to
+
||આ ટ્યુટોરીયલ માં, આપણે શીખીશું કેવી રીતે,
  
 
|-
 
|-
 
||00.12
 
||00.12
||Write a program in KTurtle  
+
||KTurtle માં પ્રોગ્રામ લખવું, 
  
 
|-
 
|-
 
||00.15
 
||00.15
|| Use variables to store user input
+
|| યુઝર ઈનપુટ સંગ્રહવા માટે વેરીયેબલનો ઉપયોગ કરવો,
  
 
|-
 
|-
 
||00.18
 
||00.18
|| Use print command to print on canvas
+
|| કેનવાસ પર પ્રિન્ટ કરવા માટે print કમાન્ડ વાપરવું,
  
 
|-
 
|-
 
||00.22
 
||00.22
|| Comment a line
+
|| લીટીને કમેન્ટ કરવી.
  
 
|-
 
|-
 
|| 00.24  
 
|| 00.24  
||To record this tutorial, I am using,Ubuntu Linux OS Version 11.10. KTurtle version 0.8.1 beta.
+
||આ ટ્યુટોરીયલ રેકોર્ડ કરવા માટે હું ઉબુન્ટુ લીનક્સ OS આવૃત્તિ 12.04 અને KTurtle આવૃત્તિ. 0.8.1 બીટાનો ઉપયોગ કરી રહ્યી છું છે.  
 +
 
 
|-
 
|-
 
||00.37
 
||00.37
||We assume that you have basic working knowledge of '''KTurtle. '''
+
||હું ધારું છું કે તમને KTurtle સાથે કામ કરવા માટેનું મૂળભૂત જ્ઞાન છે.  
  
 
|-
 
|-
 
||00.43
 
||00.43
||If not, for relevant tutorials, please visit our website, '''http://spoken-tutorial.org. '''
+
||જો નહિં, તો સંબંધિત ટ્યુટોરિયલ્સ માટે, અમારી વેબસાઇટ 'http://spoken-tutorial.org' જુઓ.  
  
 
|-
 
|-
 
||00.49
 
||00.49
||Before proceeding, we will discuss some basic information about '''KTurtle'''.
+
||આગળ વધતા પહેલા, આપણે '''KTurtle''' વિશે કેટલીક મૂળભૂત જાણકારીની ચર્ચા કરીશું.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||00.55
 
||00.55
||"Turtle" displayed on the canvas is called "sprite".  
+
||કેનવાસ પર પ્રદર્શિત "Turtle" ને '''sprite''' કહેવાય છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.00
 
||01.00
||"Sprite" is a small image that moves around the screen.e.g.  Cursor is a sprite.
+
||"Sprite" એક નાની ઈમેજ છે જે સ્ક્રીનની આસપાસ ફરે છે. ઉદાહરણ તરીકે, કર્સર સ્પ્રાઈટ છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||01.10
 
||01.10
||"spritehide" command hides '''Turtle''' from canvas.
+
||'''spritehide''' કમાન્ડ '''Turtle''' કેનવાસથી છુપાવે છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.15
 
||01.15
||"spriteshow" command shows '''Turtle''' if it is hidden.  
+
||"spriteshow" કમાન્ડ '''Turtle''' ને દર્શાવે છે જો તે છુપાયેલ હોય.
  
 
|-
 
|-
 
||01.21
 
||01.21
||"clear" command cleans all drawings from canvas.
+
||"clear" કમાન્ડ કેનવાસ ઉપર આવેલ દરેક ડ્રોઇંગ રદ કરે છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||01.27
 
||01.27
||In '''KTurtle''',   
+
||'''KTurtle''' માં,   
 +
 
 
|-
 
|-
 
||01.29
 
||01.29
||"$ " sign is a container of variables.
+
||"$" સાઇન વેરિયેબલ્સનું કન્ટેનર છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.34
 
||01.34
||"*"(asterisk) is used for multiplication of two numbers.
+
||"*" (asterisk) બે નંબરોના ગુણાકાર માટે વપરાય છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.41
 
||01.41
||"^"(caret) raises a power of the number.
+
||"^" (caret) નંબરનો પાવર વધારે છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.45
 
||01.45
||"#"(hash) sign comments a line written after it.
+
||"#" (હેશ) સાઇન તે પછી લખેલ લીટીને કમેન્ટ કરે છે.
  
 
|-
 
|-
 
||01.50
 
||01.50
||"sqrt" is an inbuilt function to find square root of a number.
+
||"sqrt" એક ઇનબિલ્ટ ફન્કશન છે જે નંબરનું વર્ગમૂળ શોધવા માટે ઉપયોગી છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||01.58
 
||01.58
||Let's open  new  '''KTurtle''' Application
+
||ચાલો નવી '''KTurtle''' એપ્લિકેશન ખોલીએ.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.02
 
||02.02
||Click on  '''Dash  home''' >> '''Media Apps'''.
+
||'''Dash  home''' >> '''Media Apps''' ઉપર ક્લિક કરો.
  
 
|-
 
|-
 
||02.07
 
||02.07
||'''Under Type, Choose Education''' and '''KTurtle'''.
+
||'''Type''' હેઠળ, '''Education''' ''' અને '''KTurtle''' પસંદ કરો.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.13
 
||02.13
||'''KTurtle''' application opens.
+
||'''KTurtle''' એપ્લિકેશન ખુલે છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.20
 
||02.20
||We can also open '''KTurtle''' using '''terminal'''.
+
||આપણે ટર્મિનલની મદદથી પણ '''KTurtle''' ખોલી શકીએ છીએ.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.24
 
||02.24
||Press '''CTRL+ALT+T''' simultaneously to open the terminal.
+
||ટર્મિનલ ખોલવા માટે '''CTRL+ALT+T''' એકસાથે ડબાઓ.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.30
 
||02.30
||Type '''KTurtle''' and press enter, '''KTurtle''' Application opens.
+
||'''KTurtle''' ટાઇપ કરો અને એન્ટર ડબાઓ, '''KTurtle''' એપ્લીકેશન ખુલે છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.41
 
||02.41
||Let me type  and explain the program code.
+
||ચાલો હું ટાઇપ કરું અને પ્રોગ્રામ કોડ સમજાવું.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.46
 
||02.46
||Let me zoom into the program text, it may possibly be a little blurred.
+
||હું પ્રોગ્રામ ટેક્સ્ટને ઝૂમ કરીશ, તે સંભવતઃ થોડું ઝાંખુ હશે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||02.55
 
||02.55
||'''#program to find square of a number'''. Press enter
+
||'''#program to find square of a number'''. એન્ટર ડબાઓ.
  
 
|-
 
|-
 
||03.15
 
||03.15
||"#" sign comments a line written after it.  
+
||"#" (હેશ) સાઇન તે પછી લખેલ લીટીને કમેન્ટ કરે છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||03.19
 
||03.19
||This means, this line will not be executed while running the program. Press enter.
+
||એનો અર્થ છે, આ લીટી પ્રોગ્રામ રન થશે ત્યારે એકઝીક્યુટ ન થશે. એન્ટર ડબાઓ.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||03.29
 
||03.29
Line 128: Line 144:
 
|-
 
|-
 
||03.30
 
||03.30
||reset command sets Turtle to default position. Press enter.
+
||“reset” કમાન્ડ ટર્ટલને તેની મૂળભૂત સ્થિતિમાં સુયોજિત કરે છે. એન્ટર ડબાઓ.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||03.38
 
||03.38
||'''$i= ask'''  within double quotes '''enter a number for i and click OK'''.         
+
||'''$i= ask'''  બે અવતરણચિહ્નો અંદર '''enter a number for i and click OK'''.         
  
 
|-
 
|-
 
||03.58
 
||03.58
||"$i" is a variable to store user input.
+
||"$i" એ યુઝર ઈનપુટ સંગ્રહવા માટે એક વેરિયેબલ છે.
 +
 
 
|-
 
|-
 
||04.03
 
||04.03
 
||'''“ask”'''  command asks for user input to be stored in variable.press enter
 
||'''“ask”'''  command asks for user input to be stored in variable.press enter
 +
 
|-
 
|-
 
||04.11
 
||04.11

Revision as of 11:27, 1 July 2013

Visual Cue Narration
00.01 હેલો.
00.03 KTurtle માં Programming concepts પરના આ ટ્યુટોરીયલમાં તમારું સ્વાગત છે.
00.08 આ ટ્યુટોરીયલ માં, આપણે શીખીશું કેવી રીતે,
00.12 KTurtle માં પ્રોગ્રામ લખવું,
00.15 યુઝર ઈનપુટ સંગ્રહવા માટે વેરીયેબલનો ઉપયોગ કરવો,
00.18 કેનવાસ પર પ્રિન્ટ કરવા માટે print કમાન્ડ વાપરવું,
00.22 લીટીને કમેન્ટ કરવી.
00.24 આ ટ્યુટોરીયલ રેકોર્ડ કરવા માટે હું ઉબુન્ટુ લીનક્સ OS આવૃત્તિ 12.04 અને KTurtle આવૃત્તિ. 0.8.1 બીટાનો ઉપયોગ કરી રહ્યી છું છે.
00.37 હું ધારું છું કે તમને KTurtle સાથે કામ કરવા માટેનું મૂળભૂત જ્ઞાન છે.
00.43 જો નહિં, તો સંબંધિત ટ્યુટોરિયલ્સ માટે, અમારી વેબસાઇટ 'http://spoken-tutorial.org' જુઓ.
00.49 આગળ વધતા પહેલા, આપણે KTurtle વિશે કેટલીક મૂળભૂત જાણકારીની ચર્ચા કરીશું.
00.55 કેનવાસ પર પ્રદર્શિત "Turtle" ને sprite કહેવાય છે.
01.00 "Sprite" એક નાની ઈમેજ છે જે સ્ક્રીનની આસપાસ ફરે છે. ઉદાહરણ તરીકે, કર્સર સ્પ્રાઈટ છે.
01.10 spritehide કમાન્ડ Turtle કેનવાસથી છુપાવે છે.
01.15 "spriteshow" કમાન્ડ Turtle ને દર્શાવે છે જો તે છુપાયેલ હોય.
01.21 "clear" કમાન્ડ કેનવાસ ઉપર આવેલ દરેક ડ્રોઇંગ રદ કરે છે.
01.27 KTurtle માં,
01.29 "$" સાઇન વેરિયેબલ્સનું કન્ટેનર છે.
01.34 "*" (asterisk) બે નંબરોના ગુણાકાર માટે વપરાય છે.
01.41 "^" (caret) નંબરનો પાવર વધારે છે.
01.45 "#" (હેશ) સાઇન તે પછી લખેલ લીટીને કમેન્ટ કરે છે.
01.50 "sqrt" એક ઇનબિલ્ટ ફન્કશન છે જે નંબરનું વર્ગમૂળ શોધવા માટે ઉપયોગી છે.
01.58 ચાલો નવી KTurtle એપ્લિકેશન ખોલીએ.
02.02 Dash home >> Media Apps ઉપર ક્લિક કરો.
02.07 Type હેઠળ, Education અને KTurtle પસંદ કરો.
02.13 KTurtle એપ્લિકેશન ખુલે છે.
02.20 આપણે ટર્મિનલની મદદથી પણ KTurtle ખોલી શકીએ છીએ.
02.24 ટર્મિનલ ખોલવા માટે CTRL+ALT+T એકસાથે ડબાઓ.
02.30 KTurtle ટાઇપ કરો અને એન્ટર ડબાઓ, KTurtle એપ્લીકેશન ખુલે છે.
02.41 ચાલો હું ટાઇપ કરું અને પ્રોગ્રામ કોડ સમજાવું.
02.46 હું પ્રોગ્રામ ટેક્સ્ટને ઝૂમ કરીશ, તે સંભવતઃ થોડું ઝાંખુ હશે.
02.55 #program to find square of a number. એન્ટર ડબાઓ.
03.15 "#" (હેશ) સાઇન તે પછી લખેલ લીટીને કમેન્ટ કરે છે.
03.19 એનો અર્થ છે, આ લીટી પ્રોગ્રામ રન થશે ત્યારે એકઝીક્યુટ ન થશે. એન્ટર ડબાઓ.
03.29 reset
03.30 “reset” કમાન્ડ ટર્ટલને તેની મૂળભૂત સ્થિતિમાં સુયોજિત કરે છે. એન્ટર ડબાઓ.
03.38 $i= ask બે અવતરણચિહ્નો અંદર enter a number for i and click OK.
03.58 "$i" એ યુઝર ઈનપુટ સંગ્રહવા માટે એક વેરિયેબલ છે.
04.03 “ask” command asks for user input to be stored in variable.press enter
04.11 “fontsize” space 28.
04.17 fontsize sets the font size used by print.
04.20 Fontsize takes number as input, set in pixels.
04.27 print $i*$i
04.36 print $i*$i calculates and prints square of a number. press enter.
04.45 spritehide
04.48 spritehide hides Turtle from canvas.
04.53 Let us Run the program now.
04.56 Click on the Run button on the toolbar to start execution of the code in the editor.
05.03 It shows a list of execution speeds.
05.07 Full speed(no highlighting and inspector)
05.10 Full speed,

slow, slower, slowest and step-by-step.

05.17 Let me run the code at slow speed.
05.21 An "input bar" appears
05.23 let's enter 15 for i and click OK
05.29 square of '15' = '225' is displayed on the canvas.
05.35 Let's now learn to find nth power of a number through a program.
05.42 I already have program in a text editor.
05.46 Let me copy the program from text editor and paste it into KTurtle editor.


05.56 Please pause the tutorial here and copy the program into your KTurtle editor.
06.03 Let me zoom into the program text.
06.07 Explain the program.
06.09 # sign comments a line written after it.
06.13 reset command sets Turtle to default position.
06.18 $i and $n are variables to store user input.
06.25 “ask” command asks for user input to be stored in variables.
06.31 fontsize 28 sets the font size used by print.
06.37 Fontsize takes number as input, set in pixels.
06.43 print ($i^$n) calculates & prints nth power of a number.
06.52 spritehide hides Turtle from canvas.
06.57 Let's run the program.
07.00 Let's enter '5' for i, and click OK
07.05 Let's enter '4' for n, and click OK. 5^4=625 is displayed on canvas.
07.18 Next, let's use inbuilt “sqrt” function in a program to find square root of a number.
07.27 Let me copy the code from editor and paste it into KTurtle's editor.


07.35 Please pause the tutorial here and copy the program into your KTurtle editor.
07.43 Let me zoom the program text it may possibly be a little blurred.
07.49 Let me explain the code.
07.52 # sign comments a line written after it .
07.57 reset command sets Turtle to default position.
08.02 $i is a variable to store user input.
08.07 fontsize 28 sets the font size used by print.
08.12 print sqrt $i prints square root of a number.
08.19 spritehide hides Turtle from canvas.
08.24 Let me run the program now.
08.28 Let's enter '169' for i, and click OK
08.34 square root of 169 = 13, is displayed on canvas.
08.39 Let's run again,
08.42 let's enter -169 for i and click OK.
08.49 If we enter negative number, output is 'nan' it means not a number.
08.56 As square root of negative number is not a real number.
09.02 let's next evaluate Cube root of a positive number through a program.
09.08 Let me copy the program from editor and paste it into KTurtle's editor.
09.19 Please pause the tutorial here and copy the program into your KTurtle editor.
09.25 Let me zoom into the program text it may possibly be a little blurred.
09.31 Let me explain the program.
09.35 # sign comments a line. Written after it.
09.38 Please note this is a single line comment.
09.42 Every comment must be preceeded by a # sign.
09.48 reset command sets the Turtle to default position.
09.53 $i and $C are variables to store user input.
09.59 $C=($i)^(1/3) calculates cube root of a number.
10.07 fontsize 28 sets the font size used by print.
10.13 print $C prints cube root of a number.
10.19 spritehide hides Turtle from canvas.
10.23 Let's Run the program
10.27 Let's enter 343 for i and click OK
10.34 cube root of 343 = 7 is be displayed on canvas.
10.40 With this we come to the end of this tutorial.
10.43 let us summarize.
10.46 In this tutorial, we have learnt
10.49 Programming concepts
10.52 Use of sqrt function
10.55 Use of print command
10.57 Using KTurtle editor and canvas.
11.02 As an assignment, I would like you to use basic programming commands to find ...
11.08 Cube of a number
11.11 nth root of a number
11.15 Watch the video available at this URLhttp://spoken-tutorial.org/What is a Spoken Tutorial
11.19 It summarises the Spoken Tutorial project
11.22 If you do not have good bandwidth, you can download and watch it
11.27 The Spoken Tutorial Project Team :
11.29 Conducts workshops using spoken tutorials
11.32 Gives certificates to those who pass an online test
11.35 For more details, please write to contact@spoken-tutorial.org
11.44 Spoken Tutorial Project is a part of the Talk to a Teacher project.
11.48 It is supported by the National Mission on Education through ICT, MHRD, Government of India.
11.55 More information on this Mission is available at this http://spoken-tutorial.org/NMEICT-Intro ].
11.59 This is Madhuri Ganpathi, from IIT Bombay signing off.Thank you for joining.

Contributors and Content Editors

Jyotisolanki, Krupali, Pratik kamble